dijous, 28 de maig de 2015

La prevenció, un valor segur: estudiants guardonats

Yaiza Ortiz 
3er premi a la categoria línia gràfica de cartells de prevenció de riscos laborals.

Cristina Tejado 
Menció especial a la categoria línia gràfica de cartells de prevenció de riscos laborals. 

Òscar Cobo
Menció especial a la categoria de cartell commemoratiu del dia internacional de la seguretat i la salut en el treball.


Aquests són els estudiants del centre guardonats al concurs 'La prevenció un valor segur' 2015, organitzat pel Departament d’Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya i obert a totes les escoles d'art i disseny de Catalunya.L'escola també ha rebut una menció honorífica per
ser el centre amb més participants en la categoria de cartells.


Tots els cartells han estat dissenyats per estudiants de 2n curs dels Ensenyaments superiors de disseny a l'assignatura Projectes de disseny gràfic II amb la professora Eva Moya.

L’acte de lliurament de premis va tenir lloc dimecres 27 de maig, a la sala d'actes de l'Escola del treball.

dimecres, 27 de maig de 2015

Ens visita en Gusti, recent Premi Junceda

Els passats dijous 14 i divendres 15 de maig els alumnes de primer del cicle formatiu d'il·lustració, en el context de l'assignatura de Dibuix aplicat a la il·lustració van comptar amb la visita de l'il·lustrador Gustavo Rosemffet (més conegut com Gusti), guanyador recent del premi al millor llibre adult de ficció pel llibre Mallko y Papá a la 13a edició dels premis Junceda.

Gusti va proposar dos sessions caracterizatdes per una aplicació de processos i maneres de fer immediats, influenciats per l'expressió plàstica dels infants i el dibuix al natural i de localització (més conegut com sketching, aquest conjuntament amb l'ajuda de Nel Andrés). La primera part de la sessió del dijous va estar centrada en mostrar i explicar la trajectòria professional i vital de Gusti. La segona part de la sessió va estar protagonitzada per una part pràctica on es van desenvolupar diferents estratègies creatives per utilitzar en el procés d'un projecte de il·lustració. El divendres la sessió es va portar a terme a peu de camp. El treball de camp va estar dedicat a l'observació directa i àgil del natural tant de persones com d'escenes quotidianes i va finalitzar amb una posada en comú amb tots els quaderns de dibuix dels alumnes assistents.



SWAb stairs 2015: alumnes seleccionats

Alan Pol Peña, Lander Rodríguez i Javier García. Aquests són els tres alumnes seleccionats per participar en el concurs SWAB Stairs 2015. El guanyador ha estat finalment Alan Pol Peña. Podreu veure el seu treball a les escales del metro de La Torrassa.
El 18 de juny a les 12.00 h tindrà lloc la presentació de SWAB STAIRS al vestíbul de l'estació de metro Passeig de Gràcia, sortida cinema Comèdia.
No hi falteu.
En aquest enllaç hi trobareu els seleccionats de la resta de les escoles.

divendres, 22 de maig de 2015

Deià i Serra i Abella: Disseny de compromís





La setmana del 25 al 29 de maig els estudiants d'ESDAP Serra i Abella de tercer curs realitzen una acció, de disseny de compromís, que han treballat a l'assignatura de projectes interdisciplinaris conjuntament amb els estudiants d'ESDAP Deià.

All seeing eye                     acció 27/5 Rambla Marina/Plaça Lluís Companys, l'Hospitalet
Quimera                              acció 30/5 Plaça del Mercat de Collblac, l'Hospitalet
90 60 90                              acció 27/5 Rambla Just Oliveres, num. 50, l'Hospitalet
Homus dependentus           acció 27/5 Pati de l'escola Serra i Abella
In comunicados                  acció 28/5 a Internet  www.vimeo.com/128378930

dimarts, 19 de maig de 2015

Instal·lació efímera de projectes interdisciplinaris: Tens dependència de les noves tecnologies?

El pròxim dimecres dia 27 podreu gaudir al pati de l’escola d’una instal·lació creada per alumnes de tercer curs d’estudis superiors de Deià i Serra i Abella.
La instal·lació funcionarà com a test per saber si teniu dependència al mòbil i inclús quin grau de dependència.
Teniu curiositat per saber si teniu dependència a les noves tecnologies?
 Aprofiteu per participar-hi i gaudiu de la instal·lació.
Per esbrinar-ne més, podeu entrar a la pàgina web Homo Dependentus
http://www.serraiabella.cat/homodependentus
o al Facebook  

dimarts, 12 de maig de 2015

Jornades per a docents d’escoles d’art i disseny públiques, Guadalajara: Comunicacions de professors (2)



Les II jornadas para docentes de escuelas asociadas a la CEA van dedicar un important espai a les comunicacions de professors. Així, es van compartir experiències docents interessants com l’ambiciós programa d’activitats de l’escola d’estiu de la Escuela de Artediez de Madrid; els projectes d’aprenentatge-servei (APS) de l’EASD de les Illes Balears presentatsper Pilar Rovira i el Manual de recursos tipográficos, una proposta didàctica de Chus Martínez de l’EASD València que ha publicat l’editorial Campgràfic.

L’EASD-ESDAP Serra i Abella, de L’Hospitalet va presentar dues comunicacions que van tenir una bona rebuda entre el públic assistent: Projecte final col·laboratiu i Les Jornades Fora de sèrie.
Eva Moya va mostrar l’experiència docent de la matèria Projecte final d’estudis dels ensenyaments superiors de disseny gràfic del curs passat. Els estudiants van desenvolupar projectes de disseny col·laboratiu treballant conjuntament amb les persones implicades en el projecte –usuaris i emissors durant el procés de disseny i van tenir la possibilitat de trencar amb els rols tradicionals del dissenyador amb molt bons resultats.
Tarpuna, hort social. Projecte final de Dana Smit.  Exemple de disseny col·laboratiu:  síntesis gràfiques de l’hort social realitzats pels usuaris.


‘Dissenyar amb l’usuari, no només per a l’usuari. Són experts en la seva pròpia experiència’
P. J. Stappers

El director de l’escola, Eduard Ducròs, va presentar les jornades Fora de sèrie descrivint amb entusiasme aquest model de tres dies d’activitats formats per un macrotaller, un programa de conferències i una festa final. Eduard Ducròs va defensar les Fora de sèrie com una necessària forma de trencar la monotonia habitual del curs i una saludable activitat pedagògica que permet l’encontre i l’intercanvi entre estudiants, professors i professionals en un ambient distès i festiu.

Presentació a càrrec d'Eduard Ducròs
Aquestes jornades per a docents d’escoles d’art i disseny han estat una excel·lent oportunitat per intercanviar experiències docents i un propici espai de reflexió sobre l’ensenyament del disseny. Volem agrair l’esforç organitzatiu a la CEA i a la Escuela de arte de Guadalajara.

Jornades per a docents d’escoles d’art i disseny públiques, Guadalajara: Conferències (1)


 
Els dies 24 i 25 d’abril van tenir lloc les ‘II jornadas para docentes de escuelas asociadas a la CEA (Confederación de Escuelas de Arte)’ a la Escuela de Arte de Guadalajara, on vam participar-hi amb l’assistència d’Eduard Ducròs, Nacho Clemente i Eva Moya. 

Aquestes jornades són un punt d’encontre dels professors de les escoles d’art i disseny públiques de totes les comunitats de l’Estat espanyol. L’edició d’aquest any, que tenia com a tema l'ensenyament del disseny a la globalització.
El programa de les jornades va comptar amb una acurada selecció de conferenciants que van centrar especialment en els nous papers del dissenyador i la conseqüent necessitat de renovar l’educació del disseny.
D’entre les conferències cal destacar especialment la xerrada de l’investigador i professor britànic Guy Julier  Aquest especialista en cultura del disseny contemporani del Victoria and Albert Museum i de la Universitat de Brighton va plantejar una reveladora visió de l’evolució del disseny contemporani cap a la pràctica i la interacció entre els dissenyadors, productors i consumidors.

“El disseny ara fa venda de processos”
 
“Cauen les distincions entre les disciplines del disseny” 
“S’han de formar dissenyadors especialistes en temes, assumptes i contextos, més que en disciplines”
Guy Julier

La intervenció de la pedagoga María Acaso
va sacsejar l’auditori amb les seves teories sobre la revolució educativa (#rEDUvolution) i les crítiques a l’educació bulímica. Una de les idees més interessants que va plantejar Acaso va ser la del professor com a dissenyador i la seva responsabilitat en el canvi de les estratègies del disseny pedagògic. En la mateixa línia, l’arquitecte italià Alfredo Calosci va presentar l’innovador projecte Coder Dojo: uns tallers de programació per a nens  amb el que va defensar el valor del dissenyador com a mediador o facilitador cultural i la importància del treball participatiu en els projectes educatius.

“El professor és un dissenyador”
 
“L’educació bulímica és memoritzar, vomitar i oblidar” 
María Acaso

Molt destacable va ser la xerrada del premi nacional de disseny Nacho Lavernia. El dissenyador valencià va fer un recorregut per la seva sòlida trajectòria: des dels seus inicis com a estudiant de disseny de producte a Barcelona i la fundació del mític estudi “La nave” als anys 80 fins als darrers projectes del seu estudi Lavernia&Cienfuegos. Lavernia també va exposar la seva fonamentada i coherent visió del procés i de la metodologia de disseny.

“El disseny és comunicació. La matèria primera de tot disseny és la imatge” 
Nacho Lavernia
 

La darrera conferència de les jornades va ser a càrrec del sempre provocador Álvaro Sobrino, que va buscar generar debat sobre temes com la participació d’estudiants als concursos de disseny i les pràctiques professionals, entre d’altres.

Jose Navarrete, finalista a l'Educant la Mirada 2015

Fotografies de Jose Navarrete
 

El concurs Educant la mirada 2015 ha seleccionat el projecte final de curs de Jose Navarrete, membre dels Coleccionistas de Momentos, com un dels finalistes de l'edició d'enguany. 
Un projecte de fotografia documental que centra la seva mirada en els restaurants de polígons industrials. Us adjuntem l'enllaç al web amb les imatges dels seleccionats.
Des d'aquí felicitem els guanyadors.