dimecres, 18 de juliol de 2012

ATENCIÓ! Proves d'accés als cicles / Setembre 2012

Nova oportunitat per accedir al cicles formatius de grau superior d'art i disseny. Els dies 6 i 7 de setembre hi ha previstes proves d'accés als esmentats Cicles Formatius de Grau Superior d'Arts i Disseny.

High Tech vs. Low Tech

"Si ara mateix preguntem a un dissenyador gràfic o a qualsevol tipus de comunicador visual “Tu què tries: High tech o Low tech? Digital o Analògic? Tecnològic o Artesanal? Fet a ordinador o fet a mà? Virtual o Material?”, ens trobarem amb respostes diverses.
D’una banda, tindrem unes quantes respostes taxatives que donaran aquells dissenyadors per als quals l’ordinador és una eina absolutament inqüestionable i gairebé un fi. Altres (menys) respondran que, cansats del món virtual, han decidit tornar a les eines i materials tradicionals."
Extracte de la introducció a la revista High Tech / Low Tech.
Al març vam anar amb els alumnes de 1r i 2n de grau a Empúries i vam refexionar sobre el tema. Aquí teniu algunes de les seves respostes gràfiques.




dimecres, 4 de juliol de 2012

'5º Congreso Internacional de Tipografía', a València

 Al Serra i Abella vam fer acte de presència al congrés de tipografia, titulat aquest any “Más allá de la tinta” i fet a València, a la seu de l’escola d’art i superior de disseny de la ciutat. El congrés inclou conferències, tallers, autors emergents, taules rodones, exposicions, projecció de documentals i un mercat tipogràfic. En acabat, la cirereta del pastís, el premi Paco Bascuñán per a joves tipògrafs en el qual hi participaven alumnes del nostre centre.

A forma de resum, us fem una síntesi dels que, al nostre parer, han estat els ponents imprescindibles.
DIA 1:
Conferència inaugural a càrrec de Román Gubern, autor de Metamorfosi de la lectura
Una sacsejada de conceptes magistralment argumentats. Les sis pés: pedra, papir, pergamí, paper, pissarra i pantalla. En resum, de la galàxia Gutemberg al codi binari.
Dissenyador valencià afincat a Barcelona del qual destaca el projecte overtype: flocs de neu generats per tipografia, destinats a demanar bons desitjos.
Diego Areso: www.quintatinta.com/
Una classe en directe sobre el procés de disseny editorial aplicat a la revista s moda, del diari El País i un aclariment sobre l'embolic de cames i Photoshop de l'exministra Carme Chacón.
Gerard Unger: www.gerardunger.com/
Un mestre de la tipografia que ens va explicar amb exemples la importància de guanyar-li espai a la contraforma tipogràfica. El congrés li va retre homenatge en forma de petita exposició.
DIA 2:
Una lliçó didàctica i molt divertida de la relació entre el format open type i l’etiquetatge de textos amb css.
Jordi Embodas: www.tipografies.com
Aclaridora xerrada sobre el procés de construcció de les lletres. Una repassada cronològica a totes les seves creacions de tipus de lletra,
Petr Van Blokland: www.letterror.com
Un lliçó sobre la forma d’aforntar la professió, amb una frase inicial que resumeix bé el contingut: cal ser alumne tota la vida.
Una autèntica joia que ens mostra el primer i potser únic tipus desenvolupat alhora en plom i en format digital, de manera gairebé artesana per Jim Rimmer.
DIA 3:
Taula rodona amb Arcàngela Regis (Lauren Press), Ramón Panela (www.familiaplomez.com), Lola Espinosa i la codirectora del congrés, Raquel Pelta.
El contrast entre la calidesa del resultat imprès, amb sistemes tradicionals, vers la fredor de la tipografia en pantalla, per contrarrestar la temàtica de l’esdeveniment. Una prova del que representa estimar la professió del dissenyador en diferents vessants.
Dave Crosslands: col·laborador del projecte Google web fonts.
Una defensa de l’ética i el fet de compartir amb el software lliure i els recursos oberts. La política en la seva vessant més pura aplicada a la democratització del disseny. Una queixalada als peixos grossos en favor dels peixos petits.
Gustavo Ferreira: www.hipertipo.com
Dissenyador portuguès afincat a Amsterdam, creador d’un sistema escalable de tipus per pantalla amb un ventall de possibilitats extremadament versàtil. Un projecte realment insuperable.
Cloenda de l’acte amb el lliurament del premi Paco Bascuñán, dedicat al desaparegut tipògraf valencià, a l’alumna de Bau, Lídia Sardà, amb un tipus de lletra creat al màster de l’escola Eina de Barcelona.